Încă din cele mai vechi timpuri, oamenii au căutat asemănări între elementele universului lor înconjurător şi au încărcat semantic unităţile lexicale ale unui limbaj puţin evoluat. Pe măsură ce societatea umană s-a dezvoltat, limbajul a devenit, la rândul său, mai complex, îmbogăţindu‑se inclusiv ca inventar. Chiar în noile condiţii, polisemia a rămas să joace un rol important, iar acest lucru s-a reflectat şi în domeniul numelor de părţi ale corpului. De pildă, apropierea de formă dintre cosor, secere, coasă, cange, pe de o parte, şi maxilar, pe de altă parte, a făcut ca lat. cl. falx, -cis, prezent în latina dunăreană şi sub forma de declinarea I *falca, să capete, pe lângă sensul de unealtă agricolă, şi pe cel anatomic, care, ulterior, a devenit sensul de bază al rom. falce/falcă.
La fel, asemănarea ţestei cu un vas de lut gol a făcut ca lat. testa să le denumească în varianta populară pe amândouă, iar limbile romanice au transformat metafora în sens denotativ (cf. it., prov., cat. testa, fr. tête ‘cap’, rom. ţeastă, sp. testa ‘craniu’, ptg. testa ‘frunte’). (din „Introducere”)
Studiul de față, centrat pe un subiect care se circumscrie politicilor culturale moderne necesare promovării patrimoniului cultural, prezintă, în primul rând, o importanță personală deosebită, pentru că va contribui decisiv la o perfecționare în munca de PR (Public Relations) și de fotograf al muzeului (Muzeul Satului Bănățean Timișoara); în al doilea rând, această abordare teoretică și aplicativă, sub forma unui proiect profesional, va oferi posibilitatea de aprofundare a laturii de cercetare a fotografiei. (din „Introducere”)
Demersul ştiinţific al Karlei Roşca este valoros cel puţin din două puncte de vedere: în primul rând, pentru că – printr‑o documentare extrem de serioasă şi minuţioasă – actualizează perspectivele din care poate fi interpretat aportul cultural al grupurilor germanice în România, iar în al doilea rând, pentru că – printr‑o abordare de tip etnologic – revelează importantele conexiuni şi interdependenţe dintre aspectele materiale (habitat, ocupaţii, meşteşuguri), cele spirituale (confesiune, practici cutumiare, markeri identitari) şi psihosociale (valori şi norme morale, ierarhii, stil de viaţă).
Datele istorice pe care îşi fundamentează interpretările privind contribuţia nemijlocită şi perpetuarea unor influenţe semnalate anterior de mai mulţi cercetători provin din studii de specialitate, arhive documentare şi colecţii muzeale din ţară şi din străinătate, ceea ce face posibilă formularea unor concluzii şi stabilirea unor repere tipologice care vor rămâne de referinţă în etnografia românească. Maniera în care utilizează şi combină datele rezultate din studiile de etnografie, cele mai multe excelând în descriptivism, îi permite să contureze o imagine completă a mediului sociocultural în care ocupaţiile şi meşteşugurile avute în vedere îşi justificau menirea, creau specializări şi generau bunăstare. (Prof. univ. dr. habil. Narcisa Alexandra Ştiucă)