Etnografie și etnologie

Grilă  Listă 

    40,00 LEI
    „Cartea Iuliei Hossu debutează printr-un prim capitol dens teoretic, ce ar putea ține locul unei lucrări de sine stătătoare asupra istoriei problematicii pe care urmează să o elaboreze. Într-un prim subcapitol sunt analizate 1.1. Rudenia – scurt istoric al conceptului, cu referințe aproape numai străine, 1.2. Categoriile rudeniei, 1.3. Terminologia rudeniei, după care autoarea dezbate viziunea evoluționistă a părintelui acestui domeniu al antropologiei, Lewis H. Morgan, cu a sa celebră Sisteme de consangvinitate şi de alianţă în familia umană, din 1870, urmată de analizarea conceptelor lui W.H. R. Rivers, expuse într-o lucrare din 1915. Urmează perspectiva lui K. B. Malinowski cu viziunea funcționalistă și cea a lui Alfred Reginald Radcliffe-Brown, dezvoltată în două subcapitole. Nu în ultimul rând, sunt abordate și viziunile lui Claude Lévi-Strauss și a structuralistului David Schneider, criticul sistemelor clasice și al descendenților acestora.” (Ion Cuceu din Prefață)
    20,00 LEI
    Cartea tratează istoria gândirii şi ideilor etnologice, originile etnologiei contemporane, constituirea primelor curente de gândire etnologică, etnologia contemporană, etnologia românească, meşteşugurile artistice etc.
    55,00 LEI

    „E o carte curcubeu care apare în orizontul unei dezrădăcinate existențe oșenești… Un decupaj sufletesc de fotografii scrise cu lumină și scoase dintr-o straiță cusută cu dorul unui Oaș curat, pur, nealterat, ivit din memoria inimii. Trăsăturile identitare constante, având amprenta puternică a obârșiilor intră într-un dialog tainic și dinamic al adaptabilității permanente, cu acele căi de evoluție care imprimă schimbarea, transformarea, dislocarea… Constelația reperelor identitare ce individualizează comunitatea tradițională oșenească este reprezentată simbolic de CERC prin configurarea lui la toate nivelurile existenței sub forma unor coduri încifrate ale arhitecturii lăuntrice: clopul – în portul bărbătesc, cununa miresei, roata feciorilor – în danț, ciuperca de danț, crestăturile cosmologice de pe crucile de lemn, roata cu șase spițe de pe vranița cu boc, cercul stilizat pe ceramica de Vama, colacul solar, floarea vieții cusută pe pânza albă. Oșenia devine astfel sursa unei conștiințe a geometriei spiritului cu care construim lumea din interiorul nostru, ancorând-o astfel în proporțiile perfecte ale sacralității. În satul tradițional, exista o unitate între cultură și civilizație, substituită ireversibil de un anacronism care s-a creat treptat, de-a lungul mai multor decenii, între credințele și valorile spirituale ale oșenilor și transfigurarea lor în materialitatea formelor vizibile din arhitectură, stil de viață, viziune despre lume, intrare și ieșire din ritual… Această ruptură definitorie, dar nu definitivă pentru Oașul de azi, a fost generată de dispariția rânduielii străvechi și a nevoii de sacralitate în lumea în care trăim… pătimind prin siajul dramatic al însingurării dintre omul care privește o floare, fără a simți că pe cer tresare o stea…” (din „Argument sufletesc”)

     

    "It is a rainbow book that appears on the horizon of an uprooted Oaș existence… A soul cutout of photographs written with light and taken out of a bag sewn with the longing for a clean, pure, unaltered Oaș, born from the memory of the heart. The constant identity features, with the strong imprint of the origins, enter into a mysterious and dynamic dialogue of permanent adaptability, with those evolutionary paths that have printed change, transformation, dislocation… The constellation of identity landmarks that individualize the traditional Oaș community is symbolically represented by the CIRCLE, through its configuration at all levels of existence in the form of encrypted codes of interior architecture: the hat – in the man's dress, the bride's wreath, the young men’s wheel – in the dance, the dance mushroom kiosk, the cosmological notches on the wooden crosses, the sixspoke wheel on the vranita with boc, the stylized circle on Vama pottery, the solar braided bread, the flower of life embroidered on white cloth. The Oaș way of being thus becomes the source of a consciousness of the geometry of the spirit with which we build the world within us, thus anchoring it in the perfect proportions of sacredness. In the traditional village, there is a unity between culture and civilization, irreversibly replaced by an anachronism that was gradually created, over several decades, between the beliefs and spiritual values of the Oaș people and their transfiguration into the materiality of visible forms in architecture, lifestyle, vision of the world, entry and exit from the ritual… This defining but not definitive rupture for today's Oaș was generated by the disappearance of the ancient order and the need for sacredness in the world we live in… suffering through the dramatic slipstream of loneliness between the man looking at a flower, without feeling a star tremble in the sky…" (Excerpt from "Soul Argument")

    50,00 LEI
    Volumul de faţă cuprinde 1062 de scrisori, care, în intervalul 1930–1949, au circulat între Ion Muşlea şi respondenţii la chestionarele Arhivei de Folklor a Academiei Române. [...] Cu excepţia a douăsprezece scrisori, care au circulat între Ion Muşlea şi preotul profesor Victor Ioan Oprişu, publicate de Ioachim Lazăr, restul de o mie cincizeci sunt inedite, păstrate în cadrul Institutului „Arhiva de Folclor a Academiei Române”, în dosarele administrative ale primului director al Arhivei, sub eticheta „Ieşiri 1930–1948”.
    50,00 LEI
    „Prin aceste două masive volume de corespondenţă, pe care le publică doamna Cosmina Timoce-Mocanu, debutează, de fapt, o acţiune majoră de valorificare a celui mai important fond documentar al vechii Arhive de Folklor a Academiei Romane, edificată de Ion Muşlea aici la Cluj, între 1930–1948: colecţia de manuscrise ce poartă numele întemeietorului institutului nostru. Realizatoarea acestei isprăvi ştiinţifice remarcabile are vârsta pe care o avea Ion Muşlea atunci când a demarat, la Cluj, acţiunea de anchetare etnologică indirectă a tuturor zonelor folclorice româneşti şi cand s-au pus bazele reţelei de corespondenţi despre care dă seama epistolarul de faţă, exemplar publicat de Cosmina Timoce-Mocanu, în cele două volume. Ea are competenţele filologice superioare şi dăruirea în munca de arhivă, viziunea cuprinzătoare şi perseverenţa investigatorică, dublate de spiritul de ordine şi disciplina în lucru necesare, precum şi de o rar întâlnită deschidere interpretativă, însuşite din admirabile lecţii ale constructorilor de arhive patrimoniale sau de mari colecţii folclorico-etnografice, lecţii pe care le-a învăţat ca nimeni altcineva din generaţiile noi de cercetători. După o excepţională teză de doctorat, susţinută în 2012 şi editată în 2013, publicarea corespondenţei purtate de Ion Muşlea cu sutele de colaboratori ai Arhivei de Folklor a Academiei Române constituie un act de restituţie ştiinţifică de o însemnătate cu totul şi cu totul aparte, mai ales că cele 2029 de scrisori ale corpusului sunt însoţite de un amplu studiu introductiv, de fapt o micromonografie asupra întregii acţiuni iniţiate de Muşlea, după 1930”. (Prof. univ. dr. Ion CUCEU)

Grilă  Listă