ETNOGRAFIE ŞI ETNOLOGIE

ICOANELE PE STICLĂ ŞI XILOGRAVURILE POPULARE DIN TRANSILVANIA ÎN VIZIUNEA LUI ION MUŞLEA

Mihaela‑Corina Ilisan

carte
ISBN 978‑606‑020‑118‑2
Anul apariției: 2019
Format: B5
Nr. pagini: 266
Copertă cartonată
Preț: 40 lei

Cuprins

CUVÂNT ÎNAINTE

NOTA AUTOAREI

INTRODUCERE

I. CERCETAREA PICTURII PE STICLĂ ȘI A XILOGRAVURII POPULARE ROMÂNEȘTI ÎN OGLINDA TIMPULUI
1.1. Cum se naște o artă?
1.2. De la negare, la acceptare – atestări documentare
1.3. Icoanele pe sticlă în atenția specialiștilor clujeni din perioada interbelică
1.4. Cercetări asupra icoanelor pe sticlă în cea de‑a doua jumătate a secolului al XX‑lea
1.5. Stadiul actual al cercetărilor

II. ION MUȘLEA – REPREZENTANT AL ȘCOLII ETNOLOGICE CLUJENE
2.1. Ion Mușlea (1899–1966) – coordonate ale vieții și operei
2.1.1. Anii de liceu
2.1.2. Anii de studenție
2.1.3. Perioada pariziană (1923–1925)
2.1.4. Anii 1925–1929
2.1.5. Director al Arhivei de Folkor a Academiei Române din Cluj (1930–1948)
2.1.6. Anii 1950–1966
2.2. Ion Mușlea și receptarea critică a posterității
2.3. Ion Mușlea și Arhiva de Folklor a Academiei Române
2.3.1. Pretext
2.3.2. Context
2.3.3. De le Idee… la Faptă

III. ION MUȘLEA – INIȚIATOR AL CERCETĂRII ȘTIINȚIFICE A PICTURII PE STICLĂ ȘI A XILOGRAVURII POPULARE ROMÂNEȘTI
3.1. Etapa de Muzeu
3.1.1. Cum devine Nicula un „sat de pictori”?
3.1.2. Cine pictează pe sticlă?
3.1.3. Unde ajunge icoana pe sticlă și cum determină ea perpetuarea meșteșugului?
3.1.4. Cum se pictează?
3.1.5. Ce se pictează?
3.1.6. Icoanele pe sticlă – artă sau industrie casnică?
3.2. Etapa de arhivă
3.2.1. Corespondența

IV. XILOGRAVURILE POPULARE DE LA HĂȘDATE
4.1. Percepția în timp
4.2. Cum se naște gravura pe lemn la Hășdate?
4.3. Xilogravura și pictura populară pe sticlă – două reprezentări artistice în oglindă?
4.4. Meșteri gravori
4.5. Tehnica de lucru
4.6. Drumul stampelor
4.7. Tematica

V. COLECȚIA DE ICOANE PE STICLĂ „ION MUȘLEA” DE LA MUZEUL NAȚIONAL DE ISTORIE A TRANSILVANIEI DIN CLUJ‑NAPOCA

VI. ATELIER ICONOGRAFIC
6.1. Portrete ale Maicii Domnului în icoana pe sticlă
6.1.1. Pe scurt…
6.1.2. Originile icoanei
6.1.3. De la arta pe sticlă, la Maica Domnului
6.1.3.1. Hodighitria
6.1.3.2. Tipul celei care tronează (Kyriotissa)
6.1.3.3. Oranta
6.1.3.4. Eleusa
6.1.3.5. Precesta Jalnică
6.1.3.6. Buna Vestire
6.1.3.7. Adormirea Maicii Domnului
6.2. Icoana Răstignirii

ÎN LOC DE CONCLUZIE

BIBLIOGRAFIE

LISTA ILUSTRAȚIILOR